Efekty shimmy w GT/GTS

Porady i pytania techniczne czyli klubowa samopomoc.
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1325
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 07 marca 2014, 09:49
Ponieważ to mój pierszy sezon z GTS to użeram się z drobnymi nowościami. Jedną z nich jest nieznany mi z innych jednośladów efekt 'shimmy' czy jak go tam w UK zwą 'wobble'. Jak się okazuje jest to jak najbardziej normalny efekty dla tych modeli. Właśnie znalazłem ciekawy artykuł opisujący jak sobie z tym poradzić:

http://modernvespa.com/forum/wiki-wobble

Powiem szczerze że efekt mnie lekko irytuje, ale z tego co przeczytałem jestem trudnym przypadkiem. Efekt pojawia się przy małych prędkościach i przy odcinaniu gazu, słabo się skręca w prawo (w lewo to co innego). Na dokładkę jestem dość ciężkim driverem. Będę miał wyzwanie aby to wyeliminować na początek pójdzie obserwacja pozycji, chyba trzeba poeksperymentować z rozłożeniem wagi na skutrze. Potem pewnie pójdzie na warsztat ogumienie i wymiana na sportowy model Pirelli (podobno pomaga). A potem inne dłubanko (łożyska w główce kierownicy, amory i takie tam).

Jak was również dopadł ten problem to poczytajcie pod linkiem. Na prawdę dobry kawał wiedzy.
Awatar użytkownika
Vespa Power Tuner
Vespa Power Tuner
Posty: 3469
Rejestracja: 01 czerwca 2007, 15:15
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 1

[I]:
PX200E Disk 2007+
[II]:
Vespa 125 1961-62
[III]:
GTV250 ie
[IV]:
Vespa 150GL 1961-62
Post: 07 marca 2014, 13:09
po 2 sezonie na gtv powiem więcej dochodzi galaretowatość, niestety ten typ tak ma, jak dla mnie coś czego nie jestem w stanie zaakceptować to próba awaryjnego hamowania przy tej galarecie, porażka totalna,
nie sądze aby zmiana opon pomogła, spróbuję za tydzien powalczyć z tematem u Karola
amor przedni nie pomaga - powrót do serii potwierdził to
oponki optymalne Michelin city grip nie poprawiły tematu
zostają - tylne amory - odnosnie stabilności całej konstrukcji i ew łożyska do weryfikacji może to trochę się gubi.

ogólnie trakcja to bardzo zła strona GTS mając doświadczenia z jazdy motocyklami typu Scrambler czy Ducati sport classic - nie ma czego porównywać, generalnie za przednie zawieszenie w gts (w gtv jeszcze gorzej bo inna konstrukcja kiery) ocena niedostateczna!!!!
Motocykliści noga z gazu!!!
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1325
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 07 marca 2014, 16:39
Dzisiaj byłem u Karola. Przedni amor do wymiany, nie zmieniany od nowości na moje oko, a 9 lat już zleciało i 12700km. Strach skręcać w prawo. Normalnie na sucho chodzi po całości. Masakra.

A oponki, to myślałem o Pirelli GTS 24. Podobno pomagają. Ale najpier amor a potem się zobaczy.
Awatar użytkownika
Vespa Power Tuner
Vespa Power Tuner
Posty: 3469
Rejestracja: 01 czerwca 2007, 15:15
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 1

[I]:
PX200E Disk 2007+
[II]:
Vespa 125 1961-62
[III]:
GTV250 ie
[IV]:
Vespa 150GL 1961-62
Post: 07 marca 2014, 19:21
mój przód seria 2 lata temu wymieniony na nowy, zero lepiej oby u Ciebie było
nie warto bawić się z Bitubo itp - konstrukcja przedniego zawiasu niestety jest taka i już ...
nie miej złudzeń
Motocykliści noga z gazu!!!
Awatar użytkownika
Post: 07 marca 2014, 21:42
Nie doświadczyłem efektu wobble. GTS bezwypadkowy. Jestem pierwszym właścicielem. Opony standardowo montowane. W zeszłym sezonie zrobiłem 7000 km i nic takiego nie zauważyłem.
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 2182
Rejestracja: 09 lutego 2012, 17:43
Lokalizacja: Bilcza Echo k/Kielc
Pochwały: 2

[I]:
GTS300 ie Super 2008
Post: 08 marca 2014, 10:07
Ja mam 10 tys na gtsie i brak tego o czym piszecie
Stabilność prowadzenia nawet przy 140 km/godz licznikowo
:)
Walczyłem kiedyś z shimmy na bmw f650 ale tylko jak jechałem z kuframi bocznymi
Podobno Gts jest czuły na rożny model opon na tyle i przodzie, wtedy potrafi shimmować
:)
Ale tu mamy powód - amorek do wymiany
:)
W mojej kolekcji:
MP5 PAPERINO (1945), HOFFMANN KÖNIGIN (1954), MESSERSCHMITT 150 GS (1961),
160 GS (1962), 125 GRAND TURISMO (1966), 50L (1966), 125 PRIMAVERA (1968),
125 GTR (1971), 200 RALLY (1972), 125 ET3 PRIMAVERA (1976)
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1325
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 08 marca 2014, 18:44
Ja się jeszcze doczytałem, że opony instalowane w standardzie maskują efekt shimmy.

Arturo, wymieniałeś komplet (przód i tył) czy tylko przód? Chodzi mi po głowie aby wymienić komplet.
Awatar użytkownika
Vespa Power Tuner
Vespa Power Tuner
Posty: 3469
Rejestracja: 01 czerwca 2007, 15:15
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 1

[I]:
PX200E Disk 2007+
[II]:
Vespa 125 1961-62
[III]:
GTV250 ie
[IV]:
Vespa 150GL 1961-62
Post: 09 marca 2014, 19:07
opony nowe oczywiście tylko komplet!!!! nigdy połowicznie
Motocykliści noga z gazu!!!
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1325
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 10 marca 2014, 08:58
Opony na razie zostawię, zmieniane w 2011 i niski przebieg. Myślałem o wymianie kompletu amorów, ale tu również na początek tylko przód wymienię.
Awatar użytkownika
Vespa Power Tuner
Vespa Power Tuner
Posty: 3469
Rejestracja: 01 czerwca 2007, 15:15
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 1

[I]:
PX200E Disk 2007+
[II]:
Vespa 125 1961-62
[III]:
GTV250 ie
[IV]:
Vespa 150GL 1961-62
Post: 10 marca 2014, 09:00
Gx dziś mknął na GTS na Grzybowska /Towarowa koło8?:)
Motocykliści noga z gazu!!!
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1325
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 11 marca 2014, 07:03
śmigam codziennie, jak tylko mogę, jest bosko nawet jak kierę giba, nabieram umiejętności :)
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1325
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 04 kwietnia 2014, 12:10
Wieści z frontu walki z shimmy. Po wymianie amora poprawiło się prowadzenie ale nadal na kiepskiej nawierzchni i przy dochamowaniach bujało. Dzisiaj z nudów sprawdziłem stan powietrza w gumach. Wstyd się przyznać, ale trzeba było to zrobić wcześniej. Oczywiście słabo było. Po nabicu przepisowych 1.8 przód i 2.0 tył (chyba nawet trochę więcej dobiję bo duży jestem) niebo a ziemia. Wtedy przypomniała mi się przejażdzka na Bonkach z Markiem. Też mi wpadł Bonek w shimmy przy 120, a w oponkach było trochę ponad 1.0. UCZYĆ SIĘ I PAMIĘTAĆ, dobra guma jest super ważna (jako gracz squasha powinienem o tym wiedzieć, buty najważniejsze)

Ale to nie koniec. GTS niedługo nabędzie jednak nowe kaloszki (zamówione już Pirelli GTS), wymiana łożysk kiery (bo skręcone na maxa), no i tylne amory (jednak strasznie bije na nierównościach). I wtedy zobaczymy co to będzie.

W weekend wypad do Puław/Kazika rodzinę odwiedzić. Jakby ktoś chciał polecieć albo z tambylców chce się spocić to zapraszam. Będę obserwował jak GTS lata
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 2182
Rejestracja: 09 lutego 2012, 17:43
Lokalizacja: Bilcza Echo k/Kielc
Pochwały: 2

[I]:
GTS300 ie Super 2008
Post: 05 kwietnia 2014, 10:45
Wiadomo
Ciśnienie w gumach to podstawa
:)
Ale jeszcze jest takie coś jak wyrażenie koła
Też istotne a przy jeździe po mieście gdzie studzienki i krawężniki walą w oponę i felgę
Szczególnie
;)
W mojej kolekcji:
MP5 PAPERINO (1945), HOFFMANN KÖNIGIN (1954), MESSERSCHMITT 150 GS (1961),
160 GS (1962), 125 GRAND TURISMO (1966), 50L (1966), 125 PRIMAVERA (1968),
125 GTR (1971), 200 RALLY (1972), 125 ET3 PRIMAVERA (1976)
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1325
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 27 maja 2014, 15:13
Dostrajania GTS ciąg dalszy. W sobotę pomagałem Karolowi (zwanemu przez niektórych Łysy) w wymianie elementów wahacza silnika w moim GTS. Wyjeliśmy całość, do wymiany poszła poduszka oraz wszystkie łożyska igiełkowe. Było trochę luzów, przez co całość trzęsła się jak galareta przyz zapłonie, na nierównościach, przy dohamowaniu, przy dużych prędkościach był efekt jakbym co chwila obrywał podmuchem bocznym. Oczywiście shimmy jak diabli.

Po wymianie niebo a ziemia. Co prawda nadal nie puszczę kierownicy przy prędkościach poniżej 50km/h ale generalnie wymiana pomogła. Super zasuwa, stabilny jak przecinak przy każdej prędkości, w końcu zakręt w prawo to nie jest przygoda tylko normalny manewr, studzienki niestraszne.

Teraz będzie zabawa ze strzałam z wydechu, które się pojawiły ostanio, ale to już inna bajka. Plan mam taki:
- podłączyć maszynę przy rozgrzanym silniku do kompa coby sprawdzić co w bebechach siedzi
- na pewno sprawdzić świecę i wymienić
- być może przetrzepać gaźnik (znaczy mycie)
- modlić się aby to nie była sonda lambda bo mnie to trzepnie na 450pln

Nie żeby mi obroty szalały, ale strzelanie wydechem przy kazdym dohamowaniu to lekka przesada, szczególnie że troszkę przy okazji rwie maszyna (tak troszkę, wrażliwy jestem).

Nie ma to jak warsztaty Vespowe :)
Awatar użytkownika
Post: 27 maja 2014, 16:49
gx2@op.pl pisze:- być może przetrzepać gaźnik (znaczy mycie)


a GTS250 nie jest na wtrysku?
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1325
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 28 maja 2014, 13:22
4tunateboy pisze:
gx2@op.pl pisze:- być może przetrzepać gaźnik (znaczy mycie)


a GTS250 nie jest na wtrysku?


no niby jest na wtrysku, ale Karol mówił coś o myciu, to pomyslałem gaźnik (wiadomo gaźnik trza przemywać regularnie, najlepiej w weekendy). a że dla mnie każda vespa musi mieć gaźnik, nawet z wtryskiem, to palnąłem. na pewno coś trza będzie przepłukać, ja tam nie wim co. jak się do Karola udam to mi powie co i czym będziemy płukać, byle szkło było czyste :)
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 2182
Rejestracja: 09 lutego 2012, 17:43
Lokalizacja: Bilcza Echo k/Kielc
Pochwały: 2

[I]:
GTS300 ie Super 2008
Post: 12 czerwca 2015, 20:57
No to ... mam już shimmy
:(
Wali mi kierownicą jak nie wiem, ale tylko gdy zdejmę z niej dłonie, jak mam położone choć jedno łapsko jest ok
Wali bez względu na prędkość
GTS ma 15 tys i opony od nowości z dobrym bieżnikiem, ale mają już 4 lata (Michellin City Grip)
Więc zamówiłem nowy komplet, ale tym razem Pirelli GTS, dobra cena 290 zeta
Zobaczymy po wymianie...
W mojej kolekcji:
MP5 PAPERINO (1945), HOFFMANN KÖNIGIN (1954), MESSERSCHMITT 150 GS (1961),
160 GS (1962), 125 GRAND TURISMO (1966), 50L (1966), 125 PRIMAVERA (1968),
125 GTR (1971), 200 RALLY (1972), 125 ET3 PRIMAVERA (1976)
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1325
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 12 czerwca 2015, 21:26
:) a mi się shimmy zmniejszyło jak nie zniwelowało. po pobycie na śląsku. może dlatego że oponki mi się wyrównały (zdarły) na autostradzie plus wymiana uszczelki na wydechu. wcześniej bardzo silnikiem waliło przez lewe powietrze a teraz chodzi jak złoto. :)
Awatar użytkownika
2017
2017
Posty: 221
Rejestracja: 04 sierpnia 2013, 15:20
Lokalizacja: Warszawa
[II]:
GTS300 ie Super 2012
Post: 12 czerwca 2015, 22:34
U mnie tez jest ale zależy to od prędkości. Tak samo jak trzymam ręce na kierownicy jest luz i nic nie czuć ale jak sie puszcza to przy niektórych prędkościach trzęsie. Opony mam biedne juz...
Czy wymiana opon pomaga?
Awatar użytkownika
Mechanik
Mechanik
Posty: 846
Rejestracja: 15 maja 2013, 21:09
Lokalizacja: Kraków
[I]:
ET2 50
[II]:
GTS250
Post: 12 czerwca 2015, 23:00
No więc u mnie podobnie.
Z początku to mnie bardzo denerwowało, na tyle że nie miałem odwagi zabrać ręki z kiery. Zdemontowałem więc szybę i kufer, potem zamówiłem największe odważniki i nowe łożysko na lagę, a na koniec jak to wszystko było bezsensowne zamówiłem nowe opony, choć na oko starym nic nie brakowało. To było rozwiązanie problemu!

WP_002590.jpg

Oczywiście sytuacja ma miejsce jedynie od 55km-65km/h

Doczytałem gdzieś że główną przyczyną jest właśnie dobór nieodpowiednich gum. Po wymianie ich właśnie sytuacja unormowała się ale czuje że już lekko wraca (lekko, a było tragicznie).
W tym artykule sugerowali takie z nazwą GTS (czy to Pirellki tego nie pamiętam). W tym momencie mam Michelinki City Grip.

Hehe, a ETka na każdej prędkości trzyma formę, choć przez stare gumy miałem przez nią rentgena :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Pozdro - Oskar Shon MVP M365 Development 11/24r, 3xMCC
Forum moderator: answers.pl | ExcelForum.pl | MSDN dział VBA
VBATools.pl Rozwiązania i dodatki dla Outlooka, Worda i Excela
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 2182
Rejestracja: 09 lutego 2012, 17:43
Lokalizacja: Bilcza Echo k/Kielc
Pochwały: 2

[I]:
GTS300 ie Super 2008
Post: 13 czerwca 2015, 08:08
Właśnie w Motocyklu jest test GTS długodystansowy i tam mieli shimmy, które ustało po wymianie gum
Polecali Pirelli GTS, że podobno lepsze na mokrym i brak shimmy
Co prawda moje fabryczne Michellin City do tej pory też, ale stuknęło im 4 lata, więc może już mieszanka gumy nie ta... Zobaczymy po zmianie, ale dopiero idą z Pirelli bo w pl nie było na stoku, czyli z tydzień zejdzie
Chyba przy okazji pasek zmienię bo Piaggio zaleca co 15 tys km a akurat tyle mam
W mojej kolekcji:
MP5 PAPERINO (1945), HOFFMANN KÖNIGIN (1954), MESSERSCHMITT 150 GS (1961),
160 GS (1962), 125 GRAND TURISMO (1966), 50L (1966), 125 PRIMAVERA (1968),
125 GTR (1971), 200 RALLY (1972), 125 ET3 PRIMAVERA (1976)
Awatar użytkownika
2017
2017
Posty: 221
Rejestracja: 04 sierpnia 2013, 15:20
Lokalizacja: Warszawa
[II]:
GTS300 ie Super 2012
Post: 13 czerwca 2015, 10:13
Tomek daj znać jak wymienisz czy jest poprawa rzeczywiście bo i mnie czeka zmiana niebawem i lepiej wziąć juz sprawdzony model:)
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 2182
Rejestracja: 09 lutego 2012, 17:43
Lokalizacja: Bilcza Echo k/Kielc
Pochwały: 2

[I]:
GTS300 ie Super 2008
Post: 16 czerwca 2015, 19:19
Dzisiaj jeszcze zdjąłem kufer i dokonałem korekty ciśnienia
Serwis pompował mi zgodnie z atm a instrukcja podaje w bar
Przy zalecanym na tył 2,2 jest mała różnica
Czyżby aż tak czuła była Vespa?
Ale shimmy ustało
:)
Mimo to czekam na nowe gumy
Wydatek nie tak duży więc warto spróbować
Bo w końcu z kufrem jest problem, mimo, że oryginalny i ciężarki na kierownicy też są, a tu trzęsie
:)
Zobaczymy z Pirelli...
Na razie czekamy
W mojej kolekcji:
MP5 PAPERINO (1945), HOFFMANN KÖNIGIN (1954), MESSERSCHMITT 150 GS (1961),
160 GS (1962), 125 GRAND TURISMO (1966), 50L (1966), 125 PRIMAVERA (1968),
125 GTR (1971), 200 RALLY (1972), 125 ET3 PRIMAVERA (1976)
Awatar użytkownika
2017
2017
Posty: 221
Rejestracja: 04 sierpnia 2013, 15:20
Lokalizacja: Warszawa
[II]:
GTS300 ie Super 2012
Post: 16 czerwca 2015, 20:56
To sprawdze tez ciśnienie u siebie. A z przodu ma byc 2? Co do kufra za bardzo przydatny jest wiec na bank nie zdejmę. Wole juz spokojniej jezdzic:)

Niemowlak
Niemowlak
Posty: 35
Rejestracja: 19 września 2012, 19:52
Lokalizacja: Olsztyn
[I]:
GTS125 4T
Post: 16 czerwca 2015, 21:52
Moim skromnym zdaniem likwidacja shimmy to kwestia corocznego wyważania kół, a może nawet co półrocznego i oczywiście luzów.
Następna

Wróć do Baza wiedzy technicznej

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

cron