Wymiana oleju

Porady i pytania techniczne czyli klubowa samopomoc.
Awatar użytkownika
Niemowlak
Niemowlak
Posty: 52
Rejestracja: 26 grudnia 2017, 12:02
Lokalizacja: Lublin
[I]:
Primavera 125 3V 2014-
Post: 07 lutego 2018, 12:22
Wybaczcie nieco naiwne pytania, zakupiłem nową primaverę 125. Mam pewne wątpliwości do do serwisowania a konkretnie wymian oleju. Motorek jest z wyprzedaży rocznika 2016, przebieg zerowy, czy jeśli olej jest również z 2016 to czy pomimo barku przebiegu nie powinienem od razu go wymienić ? Dealer powiedział jedynie "pierwsza wymiana po 1000km" Druga sprawa, z instrukcji wynika iż pierwsza wymianę rzeczywiście robimy po 1tys zaś kolejne co 5tys, jeśli jednak owe 5tys rozciągnie się w czasie na np. 3 lata to czy wówczas również obowiązuje owa zasada ? Dodam jeszcze że garaż mam bardzo zimny, temp. zbliżona do tej poza. Nie wiem czy po zimie taki olej jest jeszcze coś wart.
Awatar użytkownika
Wąchacz spalin
Wąchacz spalin
Posty: 291
Rejestracja: 14 czerwca 2013, 20:41
Lokalizacja: Wrocław
[I]:
ET2 50
[II]:
PX125 ME 1998
Post: 07 lutego 2018, 13:53
Jeśli masz pewność, że olej jest z 2016 roku, to chyba lepiej już wymienić, nawet jeśli nie jest przepracowany. Pierwsza, szybsza wymiana nie jest bez przyczyny, jest spowodowana okresem po docieraniu się silnika i ważne jest, aby ten "pierwszy" olej już wylać. Natomiast jeśli jest zleżały, a przebieg skutera jest zerowy, to dla spokoju ducha i bezpieczniejszego docierania się silnika lepiej wymienić, zwłaszcza że koszty są bardzo małe. A co do tych 5k km... Jak już sam wiesz, olej traci swoje właściwości także z wiekiem. Przyjęło się wymieniać olej po sezonie (czyli przeciętnie około 3,5k km). Lepiej wymieniać zbyt często, niż zbyt rzadko. :)
Awatar użytkownika
Niemowlak
Niemowlak
Posty: 52
Rejestracja: 26 grudnia 2017, 12:02
Lokalizacja: Lublin
[I]:
Primavera 125 3V 2014-
Post: 07 lutego 2018, 19:16
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. A czy nie byłoby najsensowniej wymieniać olej wczesną wiosną czyli tuż przed sezonem zamiast jesienią (czyli po), ze względu na temperaturę w garażu zimą i jego ewentualną degradację ?
Awatar użytkownika
Wąchacz spalin
Wąchacz spalin
Posty: 291
Rejestracja: 14 czerwca 2013, 20:41
Lokalizacja: Wrocław
[I]:
ET2 50
[II]:
PX125 ME 1998
Post: 08 lutego 2018, 19:56
Zawsze najlepszy jest świeży, ale to jest tak drobna degradacja, że nie zaprzątałbym sobie tym głowy. Olej jednak jest przystosowany do cięższych warunków niż stanie na zimnie ;)
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 199
Rejestracja: 27 czerwca 2010, 11:45
Lokalizacja: Warszawa / Bielany
[I]:
Vespa 90 Super Sprint 1965-71
Post: 11 lutego 2018, 14:31
Co do okresów wymiany oleju, to zakłada się w Vespie 6000km lub 1x rok. Tyle w temacie.

W kwestii czy na zimę czy na wiosnę, są dwie szkoły natomiast osobiście jestem zwolennikiem tej która zaleca wymianę po zakończonym sezonie czyli na zimę. Chodzi w niej bowiem oto, że ten przepracowany olej wraz z całą szkodliwą materia która wytworzyła się w trakcie sezonu mając do dyspozycji kilka miesięcy postoju podczas zimy będzie miała okazję działać na nasz silnik. Wymieniając olej po sezonie, mamy pewność, że sprzęt stoi w możliwie bezpiecznych warunkach.
Awatar użytkownika
Niemowlak
Niemowlak
Posty: 52
Rejestracja: 26 grudnia 2017, 12:02
Lokalizacja: Lublin
[I]:
Primavera 125 3V 2014-
Post: 12 kwietnia 2018, 16:43
Zastanawiam się dlaczego okresy te (6tys km) są o tyle dłuższe niż w przypadku skuterów japońskich.
Awatar użytkownika
Niemowlak
Niemowlak
Posty: 36
Rejestracja: 02 kwietnia 2017, 11:14
Post: 13 kwietnia 2018, 22:21
Miałem podobny dylemat. Bzyk rocznik 2016, zakupiony kwiecień 2017. Pojechałem na przegląd roczny. Z przebiegiem całe 312km. :-)W serwisie powiedzieli, że owszem, przegląd gwarancyjny zrobią, wymiany oleju (tego pierwszego na dotarcie) jednak nie zalecają wymieniać. Powiedzieli żeby wrócić z przebiegiem min. 800km.

Ten sezon będzie raczej bardziej obfity, myślę, że za 2-3 miesiące będę miał kolejną wizytę w serwisie. Tym razem z wymianą oleum.
W aucie na lato olej wymieniam max co 7.000km. Teraz wyjdzie przed sezonem nawet po 3.000km. To nigdy nie zaszkodzi.
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 2185
Rejestracja: 09 lutego 2012, 17:43
Lokalizacja: Bilcza Echo k/Kielc
Pochwały: 2

[I]:
GTS300 ie Super 2008
Post: 14 kwietnia 2018, 09:21
Racja
Czym częściej olej się wymienia tym lepiej dla silnika
Ja w Vespie co 5 tys a w aucie co 7,5 tys
A co 10 tys km Vespa dostaje nowe rolki i ślizgi oraz świeczkę
Co 15 tys pas z rolką
Co 20 tys olej w przekładni
Oczywiście za każdym razem filtr oleju i czyszczenie filtra powietrza
I sprzęt chodzi jak szalony
;)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
W mojej kolekcji:
MP5 PAPERINO (1945), HOFFMANN KÖNIGIN (1954), MESSERSCHMITT 150 GS (1961),
160 GS (1962), 125 GRAND TURISMO (1966), 50L (1966), 125 PRIMAVERA (1968),
125 GTR (1971), 200 RALLY (1972), 125 ET3 PRIMAVERA (1976)
Awatar użytkownika
2017
2017
Posty: 1158
Rejestracja: 16 kwietnia 2009, 11:54
Lokalizacja: Warszawa Ursus
[I]:
PX80 1983-93
[II]:
P125X 1978-81
Post: 23 kwietnia 2018, 19:24
Olej w przekładni lepiej wymieniać częściej niż co 20K... nawet się przy okazji wymiany oleju w silniku. Kosztuje grosze, a świerzy nie zaszkodzi.
☆ ★ CHULIGAN PX 177 CORSA ★ ☆
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 2185
Rejestracja: 09 lutego 2012, 17:43
Lokalizacja: Bilcza Echo k/Kielc
Pochwały: 2

[I]:
GTS300 ie Super 2008
Post: 24 kwietnia 2018, 13:53
Racja
Agip do przekładni GTS kosztuje około 30 zł 1 litr czyli na 4 wymiany
:)
Tylko ciężko dostać go w pl


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
W mojej kolekcji:
MP5 PAPERINO (1945), HOFFMANN KÖNIGIN (1954), MESSERSCHMITT 150 GS (1961),
160 GS (1962), 125 GRAND TURISMO (1966), 50L (1966), 125 PRIMAVERA (1968),
125 GTR (1971), 200 RALLY (1972), 125 ET3 PRIMAVERA (1976)

Wróć do Baza wiedzy technicznej

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

cron