Regulacja gaźnika

Porady i pytania techniczne czyli klubowa samopomoc.
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 20
Rejestracja: 19 września 2014, 19:09
Lokalizacja: Piła
[I]:
PX80 1983-93
Post: 09 lipca 2019, 21:12
Witam, dysponuje ktoś manualką dotyczącą regulacji gaźnika w PX?
Niestety te, które znalazłem mają już nieaktywne zdjęcia. Musiałbym zmniejszyć dawkę paliwa, nie wiem jakim innym sposobem mogę to wykonać, niż regulacja śrubą mieszanki. W grę wchodzi tylko zmiana dyszy?

Z góry dzięki za pomoc.
PX80 @DR135
Obrazek

Reklama

Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1306
Rejestracja: 31 sierpnia 2012, 14:21
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
[I]:
PK50XL 1987-93
[II]:
PX80 1983-93
[III]:
Vespa 50 Special 1975-83
[IV]:
PX125 T5 Square Headlamp 1985-93
Post: 10 lipca 2019, 09:19
Śruba regulacyjna działa tylko na dysze wolnych obrotów, czyli przy małym otwarciu przepustnicy. Raczej trzeba wymienić dyszę główną.

Jaki masz setup? Pod jaki cylinder/wydech chcesz ustawiać ten gaźnik?

Zajrzyj tutaj:
http://lfs.alexander-hepp.de/

I tu:
http://www.youtube.com/user/TheFreakmoped/search?query=SI
FULL MANETAS - INO ŁOGIYŃ!
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 20
Rejestracja: 19 września 2014, 19:09
Lokalizacja: Piła
[I]:
PX80 1983-93
Post: 10 lipca 2019, 11:42
Obie śruby służą do regulacji wolnych obrotów? Przy filtrze powietrza jak i ta z boku wanny gaźnika?
PX80 @DR135
Obrazek
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1306
Rejestracja: 31 sierpnia 2012, 14:21
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
[I]:
PK50XL 1987-93
[II]:
PX80 1983-93
[III]:
Vespa 50 Special 1975-83
[IV]:
PX125 T5 Square Headlamp 1985-93
Post: 10 lipca 2019, 12:49
Śruba z tyłu wanny reguluje skład mieszanki na wolnych, śruba z góry w deklu reguluje wstępne otwarcie przepustnicy.
FULL MANETAS - INO ŁOGIYŃ!
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 20
Rejestracja: 19 września 2014, 19:09
Lokalizacja: Piła
[I]:
PX80 1983-93
Post: 10 lipca 2019, 14:11
Co do cylindra. Jeszcze 15 minut temu sądziłem od samego początku że siedzi tam seryjne 80 ccm.
Chwilę temu ściągnąłem głowicę, która okazała się głowicą Malossi. Jedyne oznaczenie jakie znalazłem na cylinderze, z boku jest napis "DR" a jego średnica wewnątrz to 61 mm. Orientuje się ktoś co to za kit, jakiej pojemności?

Gaźnik ma oznaczenie Dellorto SI 20.20D.
Długa dysza, zaraz nad śrubą regulacji obrotów przy filtrze powietrza ma oznaczenie u góry 160, na dole 95.
Mniejsza dysza pod filtrem 52-140.
Dysza koło pływaka - 60.
Wydech wygląda na seryjny, nie znalazłem żadnych oznaczeń.

Jeszcze opiszę na czym polega mój problem. PX kupiłem jako nie jeżdżące od 2009 roku. Po czyszczeniu wszystkich układów silnik odpalił, lecz po około 1.5 km wkręcał się samoczynnie na obroty i nie dało się nim jechać. Podejrzewałam uszczelniacz na wale, wymieniłem, ale uwagę przykuła nie zamykająca się przepustnica. Wyprostowałem miejsce gdzie mocuje się linkę gazu, co poskutkowało poprawą zamykania prsepustnicy lecz w tej chwili jest problem z jazdą. Silnik odpala, pochodzi chwilę i gaśnie. Każde dodanie gazu powoduje buczenie i gaśnięcie silnika. Gdzie szukać przyczyny? Za dużo paliwa? Na dobrą sprawę kręcenie śrubą z tylu wanny nie przynosi żadnych efektów.
PX80 @DR135
Obrazek
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1306
Rejestracja: 31 sierpnia 2012, 14:21
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
[I]:
PK50XL 1987-93
[II]:
PX80 1983-93
[III]:
Vespa 50 Special 1975-83
[IV]:
PX125 T5 Square Headlamp 1985-93
Post: 11 lipca 2019, 06:43
Długa dysza, zaraz nad śrubą regulacji obrotów przy filtrze powietrza ma oznaczenie u góry 160 - mieszalnik BE3/160
na dole 95. dysza główna
Mniejsza dysza pod filtrem 52-140. dysza wolnych obrotów
Dysza koło pływaka - 60 dysza ssania



Czyli cylinder DR135 z głowica z Malossi 139. Bardzo fajne połączenie, DR ma dobry moment a głowica Malossi zwiększa kompresję. Ten cylinder to standardowa opcja tuningu którą stosuje pewnie 3/4 posiadaczy PX80. Ludzie zjedli na tym zęby. Ustawienie gaźnika nie jest trudne, jest duży margines ustawień na których silnik działa poprawnie. Najważniejsze, żeby wszystko było czyste, zaworek iglicowy sprawny, dysze drożne a linki nasmarowane i bez oporów.

Dysza główna: 100-105 proponuję założyć 102, 95 którą masz jest standardowa dla PX80 więc pewnie ktoś jej nie wymienił, silnik i tak powinien na niej chodzić bez problemu, ale przy dłużej jeździe na otwartej manecie możesz zatrzeć cylinder.

Reszta dysz zostaje bez zmian

Śruba regulacji wolnych (z tyłu) - wkręć na maksa a potem wykręć 2,5 obrotu - jako bazowe ustawienie wystarcza. Wykręcając śrubę mieszanka robi się bardziej bogata.

Śruba regulacji przepustnicy - robi dokładnie to samo co otwarcie manety. Zdejmij dekiel i filtr tak żebyś widział rozwarcie, wkręć śrubę tak by przepustnica otwarła się o 1/4. Jak odpalisz silnik powinien mieć dość wysokie obroty, wykręcaj powoli śrubę aż uzyskasz minimalne obroty przy których silnik chodzi równo i nie gaśnie. Po dodaniu i odpuszczeniu gazu obroty powinny w miarę szybko wracać do niskiej wartości.

Zapłon ustaw na 19 stopni.
FULL MANETAS - INO ŁOGIYŃ!
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 20
Rejestracja: 19 września 2014, 19:09
Lokalizacja: Piła
[I]:
PX80 1983-93
Post: 11 lipca 2019, 09:23
Dziękuję Ci bardzo za podpowiedzi, dużo mi to pomogło.
Jaką świece poleciłbyś do tego zestawu? Jakiś czas temu wymieniłem na NGK B6ES polecane do PX80, zastosować tu coś lepszego czy się nadaje?

Jest sens wymieniać wydech? Jeśli tak, to co najlepiej dobrać do tego cylindra?

Ustawiłem gaźnik według w/w instrukcji i tak jak było wcześniej, po kilku kopnieciach silnik odpala i od razu gaśnie, nie reagując na gaz,.odkręciłem komorę z pływakiem- paliwo jest.
PX80 @DR135
Obrazek
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1306
Rejestracja: 31 sierpnia 2012, 14:21
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
[I]:
PK50XL 1987-93
[II]:
PX80 1983-93
[III]:
Vespa 50 Special 1975-83
[IV]:
PX125 T5 Square Headlamp 1985-93
Post: 11 lipca 2019, 15:12
NGK są spoko, zam używam. B6 chyba trochę za ciepła, raczej B7-B8. Nie wiem czy w głowicy Malossi masz długi (ES) czy krótki (HS) gwint. Głowica z oringiem?

Ważniejsze od wydechu będzie sprzęgło. 3 tarcze, twardsze sprężyny DR i zębatka 23Z z DRT to najlepsza opcja. Ewentualnie 22Z.

Jeśli koniecznie chcesz zmieniać wydech, to załóż coś z Boxów: SipRoad 2, BGM BigBox, Polini Box.

Zdejmij dekiel i filtr, zobacz czy paliwo jest wtryskiwane przez dyszę (jak na tym filmiku).
https://www.youtube.com/watch?v=QtkjaK-1c6U

Na samych wolnych obrotach silnik pracuje? Gaśnie tylko po dodaniu gazu (otwarciu przepustnicy)? Co się dzieje jak otworzysz ssanie?

Głupie pytanie, ale czy wcisnąłeś dyszę główną w zespół mieszalnika?

Na odległość to wróżenie z fusów, nagraj przynajmniej jakiś filmik i wrzuć.
FULL MANETAS - INO ŁOGIYŃ!
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 20
Rejestracja: 19 września 2014, 19:09
Lokalizacja: Piła
[I]:
PX80 1983-93
Post: 01 sierpnia 2019, 20:43
Ok, prawdopodobnie udało się ogarnąć gaźnik. Odpala normalnie, trzyma się na obrotach, a po dodaniu gazu spada w miarę szybko.

Niestety z jazdy testowej nici, bo po odpaleniu słychać jakiś metaliczny stukot, z tego co wyczytałem na forum przyczyny mogą być dwie - luźne magneto, lub wyrobiona zębatka startera nożnego. Pierwszą opcję wykluczam, bo magneto sprawdzałem już z 3 razy i na pewno jest dobrze dokręcone.

W czasie pracy silnika, poruszanie dźwignią startera nożnego nie przynosi efektów, dźwięk jest cały czas identyczny.

Chyba czeka mnie wymiana tego zbieraka od startera nożnego. Posiada ktoś jakieś manualki, zdjęcia, bądź filmy jak się za to zabrać? Minimalne pojęcie na temat silników ma, ale nie chciałbym rozkładać tego "w ciemno". Jakieś specjalne narzędzia są potrzebne do newralgicznych miejsc, czy z zestawem kluczy płaskich i nasadowych ogarnę temat?

Stukanie ma bardzo podobny dźwięk jak na filmikach zamieszczonych tutaj: post138205.html?hilit=stukanie#p138205 Może to być jeszcze jakaś inna przyczyna?
PX80 @DR135
Obrazek

Wróć do Baza wiedzy technicznej

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

cron