ścięty klin na wale

Porady i pytania techniczne czyli klubowa samopomoc.
Awatar użytkownika
Niemowlak
Niemowlak
Posty: 35
Rejestracja: 10 lipca 2012, 12:42
Lokalizacja: Wrocław
[I]:
Vespa 50,50L,50R 1966-82
Post: 11 października 2020, 11:00
Witajcie, jak w temacie, ścięło mi klin na wale... Pewnie za słabo dokręciłem magneto, ale jak to mówią człowiek cały czas się uczy.

Pierwsze pytanie to czy są sprawdzone metody na wyciąganie takiego klina? Jakieś dłubanie, nawiercanie itd?
Klin siedział dość mocno i go całkiem zlicowało z wałem, więc trudno się za to zabrać. Nie chcę nic uszkodzić podczas wyciągania.

Drugie pytanie to jaki powinien być dokładnie wymiar tego klina? Jak zamawiałem z SC, to tam było tylko 3x5mm, a w sumie nie wiem jaka długość. Teraz chcę zamówić z zapasem, ale już kupię w jakimś sklepie u nas i nie wiem czy to jest może 3x5x12?? Czy kwestia wykonania takiego klina ma znaczenie na trwałość itd? (nie znam się jeszcze za bardzo na tym...) Może macie jakieś sprawdzone rozwiązania.
W razie czego, jeśli miałoby to znaczenie to wał to BGM Pro Racing a magneto z zestawu Polini Analog.

Pozdrawiam,
Łukasz

Reklama

Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1321
Rejestracja: 31 sierpnia 2012, 14:21
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
[I]:
PK50XL 1987-93
[II]:
PX80 1983-93
[III]:
Vespa 50 Special 1975-83
[IV]:
PX125 T5 Square Headlamp 1985-93
Post: 11 października 2020, 21:55
Klin ma za zadanie jedynie pozycjonować magneto względem wału, nie powinien przenosić żadnych obciążeń. Jeśli go ścięło, to znaczy że powierzchnia stożka wału nie jest dopasowana do magneta. Po pierwsze upewnij się, ze masz ten sam typ stożka na obu elementach - w smallframe występują stożki 19mm i 20mm. Po drugie przed ponownym montażem dotrzyj stożek na paście zaworowej.
FULL MANETAS - INO ŁOGIYŃ!
Awatar użytkownika
Niemowlak
Niemowlak
Posty: 35
Rejestracja: 10 lipca 2012, 12:42
Lokalizacja: Wrocław
[I]:
Vespa 50,50L,50R 1966-82
Post: 12 października 2020, 08:08
Dzięki za odpowiedź. Typ jest taki sam, tzn stożek jak i magneto zamawiałem nowe 19mm, więc to nie powinien być chyba problem.
Podejrzewam dwie rzeczy.
Po pierwsze magneta nie dokręcałem tak jak trzeba bo byłem na etapie ustawiania zapłonu i kilka razy ściągałem koło, a z racji plastikowego wirnika, nie blokowałem go żadnym śrubokrętem itp, bo nie chciałem ułamać łopatek (na etapie ustawień, nie wiedziałem, że to może mieć konsekwencje...)
Druga sprawa, to zastanawiam się, czy klin był dobrze wsadzony, jego górna krawędź nie była idealnie równoległa do krawędzi stożka, być może to spowodowało, że magneto nie weszło idealnie do końca na stożek?

BTW muszę się teraz uporać z wyciągnięciem pozostałości klina (tu zastanawiam się jak to zrobić), po drugie muszę zamówić nowe kliny i nie wiem czy mogę zamówić zwykły klin z allegro 3x5x12? A po trzecie, jak będę montował, to jak z tą pastą zaworową? Co to ma być i jak to zrobić? Przesmarować i założyć? Będę wdzięczny za info 8)
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 357
Rejestracja: 11 stycznia 2010, 23:04
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 3

[I]:
Vespa 50 Special 1975-83
[II]:
Vespa 125 Primavera 1967-76
[III]:
Vespa 125 1963-64
Post: 12 października 2020, 19:55
Hej,

Postaraj się delikatnie wybić, niby jak naciśniesz z przodu to klin powinien wyjść po łuku do tyłu. Ja bym użył punktaka z "udarem", ma całkiem mocny strzał:
https://allegro.pl/oferta/punktak-autom ... 5UQAvD_BwE

Pasta zaworowa - rozumiem że Boolwie chodzi o ponowne spasowania stożka i koła, czyli posmarować, założyć bez klina i kręcić aż wyrównają się rysy.

Klin postaram się jutro zmierzyć.

Powodzenia,

Sz
Obrazek
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1321
Rejestracja: 31 sierpnia 2012, 14:21
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
[I]:
PK50XL 1987-93
[II]:
PX80 1983-93
[III]:
Vespa 50 Special 1975-83
[IV]:
PX125 T5 Square Headlamp 1985-93
Post: 12 października 2020, 20:21
Docieranie: https://youtu.be/bezP0s0NtLc

Klin ma wymiary jakie podałeś.
FULL MANETAS - INO ŁOGIYŃ!
Awatar użytkownika
Niemowlak
Niemowlak
Posty: 35
Rejestracja: 10 lipca 2012, 12:42
Lokalizacja: Wrocław
[I]:
Vespa 50,50L,50R 1966-82
Post: 13 października 2020, 09:22
Dzięki za pomoc, dam znać czy się udało :)
Pozdrawiam!
Awatar użytkownika
Niemowlak
Niemowlak
Posty: 35
Rejestracja: 10 lipca 2012, 12:42
Lokalizacja: Wrocław
[I]:
Vespa 50,50L,50R 1966-82
Post: 17 października 2020, 22:54
Hej, klina wybić się nie dało za nic w świecie. Zacząłem rozwiercać, zainspirowany w internecie opiniami na różnych forach. Niestety, klin siedzi dalej, a ja boje się że pokancerowałem wał...
Poratujcie, może jest jakieś cudowne rozwiązanie? Słyszałem że można spróbować na gorąco, ale boje się żeby uszczelnienie się nie stopiło jak będę grzał, albo zmrozić, ale teraz to siedzi to tak głęboko, że w ogóle nie mam pomysłu... A nawet jeżeli temperaturą to rozegrać, to i tak nie da się tego chyba chwycić niczym...
Zamieszczam fotkę na której już nie widać klina, ale jego pozostałości są w środku. Wydaje mi się że nie za dobrze to wygląda... Czy wiercić dalej, czy zamawiać nowy wał :( :shock:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 357
Rejestracja: 11 stycznia 2010, 23:04
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 3

[I]:
Vespa 50 Special 1975-83
[II]:
Vespa 125 Primavera 1967-76
[III]:
Vespa 125 1963-64
Post: 19 października 2020, 14:49
Spróbuj jeszcze nagrzać, ten uszczelniacz akurat łatwo wymienić, a do tamtego raczej nie nagrzejesz bardziej niż pracujący silnik... no wygląda to słabo, ale jeszcze może uratujesz

Powodzenia

Sz
Obrazek

2019
2019
Posty: 208
Rejestracja: 03 września 2014, 07:53
Lokalizacja: Beuthen
[I]:
Vespa 50,50L,50R 1966-82
[II]:
PX125EFL 1983-97
Post: 20 października 2020, 18:40
Generalnie ostrożnie z tym wierceniem. Lepiej już nie rozwiercaj. Przy użyciu ostrego punktaka albo odpowiednio złamanego wiertła i młotka powinno wyjść. I uważaj, żeby robić to pod odpowiednim kątem, i nie skrzywić wału podczas młotkowania
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem,
first make sure you are not, in fact, surrounded by ASSHOLES

Wróć do Baza wiedzy technicznej

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

cron