Fałszywy luz w biegach

Porady i pytania techniczne czyli klubowa samopomoc.
Awatar użytkownika
Niemowlak
Niemowlak
Posty: 93
Rejestracja: 10 lipca 2012, 12:42
Lokalizacja: Wrocław
[I]:
Vespa 50,50L,50R 1966-82
[II]:
PK50S 1982-84
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 03 czerwca 2021, 16:55
Hej, czasami pomiedzy 2-3 oraz częściej 3-4 łapie mi w biegach fałszywy luz.
Czy to kwestia jeszcze odpowiedniejszego ponaciąganej linek, czy obiaw np wyrobionego wybieraka?
Podczas składania mierzyłem luzy szcelinomier zem między zębatkami i wszystko bylo w normie.
Moze macie jakies sugestie?
Pozdrawiam
Łukasz
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 2172
Rejestracja: 08 stycznia 2008, 23:38
Lokalizacja: Warszawa - Szczęśliwice (Ochota)
Pochwały: 7

[I]:
Vespa 150 Sprint 1969-79
[II]:
PX200E 1982-97
Post: 06 czerwca 2021, 15:46
Cześć,

Linki nie mają wpływu, chyba że są mega lużne i nie przesuwają zmieniacza, w co wątpię. Wypadanie biegów to efekt najczęściej zużytego krzyżaka, błędnego montażu skrzyni biegów lub złożenia skrzyni z niepasujących do siebie części (o co nie jest trudno bo w samym PXie były stosowane 2 rodzaje krzyżaków, wałków zdawczych i ze 3 rodzaje zmieniaczy). Jeśli masz oryginalny pojazd i wcześniej było ok to obstawiam krzyżak.

Wymiana wymaga rozpołowienia silnika, przy czym da się to ogarnąć bez wyjmowania całego silnika z ramy.

W zasobach forum poszukaj artykułów o budowie skrzyń biegów w manualnych Vespach, kilka lat temu były ciekawe artykuły na ten temat w Scooteringu i dla potomnych zrobiłem przekład na PL, np. tu

http://www.vespaclub.org.pl/images/manu ... pa_LF2.pdf
Vespa - in tutto il mondo!
Awatar użytkownika
Niemowlak
Niemowlak
Posty: 93
Rejestracja: 10 lipca 2012, 12:42
Lokalizacja: Wrocław
[I]:
Vespa 50,50L,50R 1966-82
[II]:
PK50S 1982-84
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 06 czerwca 2021, 16:38
Hej, wielkie dzięki za odpowiedź. Skrzynia to smallframe w modelu PK, 4 biegi. Silnik składałem sam, wykorzystując oryginalne części. Z racji tego ze skuter kupiłem w stanie rozłożonym tj osobno rama i silnik, nie mialem okazji sprawdzic wczesniej jak wszystko dziala. Podczas składania z dziesięć razy sprawdzałem czy wszystko jest odpowiednio złożone i zanim skręciłem dwie połówki sprawdziłem czy wszystko odpowiednio zmienia itd oraz jakie sa luzy pomiedzy zębatkami. Stad obstawiam chyba ten wybierak, moze juz zużyty i złe łapie po prostu??
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1342
Rejestracja: 31 sierpnia 2012, 14:21
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
[I]:
PK50XL 1987-93
[II]:
PX80 1983-93
[III]:
Vespa 50 Special 1975-83
[IV]:
PX125 T5 Square Headlamp 1985-93
Post: 06 czerwca 2021, 21:55
Jimmy pisze:Cześć,



Wymiana wymaga rozpołowienia silnika, przy czym da się to ogarnąć bez wyjmowania całego silnika z ramy.


Takie rzeczy niestety tylko w PX.

Ten luz to się łapie przy zmianie biegów czy np podczas przyspieszania biegi wypadają? Oprócz wybieraka zużyte mogą też być same zębatki.
FULL MANETAS - INO ŁOGIYŃ!
Awatar użytkownika
Niemowlak
Niemowlak
Posty: 93
Rejestracja: 10 lipca 2012, 12:42
Lokalizacja: Wrocław
[I]:
Vespa 50,50L,50R 1966-82
[II]:
PK50S 1982-84
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 07 czerwca 2021, 06:49
Hej boolwa, tylko podczas zmiany
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 2172
Rejestracja: 08 stycznia 2008, 23:38
Lokalizacja: Warszawa - Szczęśliwice (Ochota)
Pochwały: 7

[I]:
Vespa 150 Sprint 1969-79
[II]:
PX200E 1982-97
Post: 10 czerwca 2021, 22:32
Sorry dopiero teraz doczytałem że idzie o SF. To nie moja bajka i się nie wypowiem.
Vespa - in tutto il mondo!
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1342
Rejestracja: 31 sierpnia 2012, 14:21
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
[I]:
PK50XL 1987-93
[II]:
PX80 1983-93
[III]:
Vespa 50 Special 1975-83
[IV]:
PX125 T5 Square Headlamp 1985-93
Post: 12 czerwca 2021, 21:19
postluk pisze:Hej boolwa, tylko podczas zmiany


Jak same nie wypadają to mogą być za luźne linki albo słaba sprężynka w ośce trzymająca zmieniacz. Niekoniecznie zużyty krzyżak. Tak czy inaczej to wróżenie z fusów i pewnie bez otwarcia silnika się nie obejdzie.
FULL MANETAS - INO ŁOGIYŃ!
Awatar użytkownika
2016
2016
Posty: 1188
Rejestracja: 23 sierpnia 2006, 16:24
Lokalizacja: Wrocław
[I]:
Vespa 160GS 1962
[II]:
Vespa 50,50L,50R 1966-82
[III]:
PK50XL 1987-93
[IV]:
PX80 1983-93
Post: 04 lipca 2021, 07:46
To mogą być linki. Nowe świeże linki często są tak kiepskiej jakości, że trzeba je kilka razy podciągnąć bo się wyciągają. U mnie w PK trochę to trwało zanim się wyciągnęły tyle ile musiały. W szczególności te sprzedawane w zestawach w scooter center to ostatnio jakaś tragedia.
https://youtu.be/I-_PwuR50Eg
GS1960 62', VNB 63', V50N 69', PK50S 83', PX80 Lusso 91', PK50XL2 95' + kolejka oczekujących złomów

Wróć do Baza wiedzy technicznej

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

cron