Efekty shimmy w GT/GTS

Porady i pytania techniczne czyli klubowa samopomoc.
Awatar użytkownika
2017
2017
Posty: 221
Rejestracja: 04 sierpnia 2013, 15:20
Lokalizacja: Warszawa
[II]:
GTS300 ie Super 2012
Post: 25 lipca 2015, 12:42
benek pisze:Oczywiście takie próby nie mają większego sensu bo np. szyba (flyscreen) czy wiatr, albo moja pozycja mogą nasilać lub niwelować ten efekt


No wlasnie szyba i wiatr to tez wg mnie największy wyznacznik. U mnie z deflektorem czuć jak wieje ze sie nasila no i generalnie czasem rzuca przy podmuchach bocznych. Jednak wole to niż szum wiatru na uszach:)

benek pisze:
No cóż ja napaliłem się na GTS 300, tylko brak PW powstrzymuje mnie przed przesiadką :)

PW czyli prawko? To rób benek, nie ma co zwlekać. Ja pierwszy raz na kursie siedziałem na moto i dlatego nie udało sie za pierwszym razem ale ogólnie całość zrobiłem w miesiąc. 125cm sprzedasz teraz w kosmicznej cenie i prawie w tej samej kupisz 300cm:)

Reklama

Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1304
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 27 lipca 2015, 17:16
bollcoo pisze:
gx2@op.pl pisze:BTW gx jakaś różnica miedzy 250 a 300 w prowadzeniu?


250 jest bardziej dziki, głośny, lepiej przyśpiesza. 300 chodzi ciszej, mniej pali, na czuja słabiej przyśpiesza i bardziej sztywny. ale odczucia mogą być zaburzone przez przygody mojego sprzętu oraz historię tego z wypożyczalni. ważna jest wspólna buda. generalnie wpadłem w trans na toskańskich zakrętasach. super sprawa. jutro testuję 125 bo syn mi spokoju nie daje
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1304
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 27 lipca 2015, 17:17
bollcoo pisze:BTW gx jakaś różnica miedzy 250 a 300 w prowadzeniu?


250 jest bardziej dziki, głośny, lepiej przyśpiesza. 300 chodzi ciszej, mniej pali, na czuja słabiej przyśpiesza i bardziej sztywny. ale odczucia mogą być zaburzone przez przygody mojego sprzętu oraz historię tego z wypożyczalni. ważna jest wspólna buda. generalnie wpadłem w trans na toskańskich zakrętasach. super sprawa. jutro testuję 125 bo syn mi spokoju nie daje
Awatar użytkownika
2016
2016
Posty: 132
Rejestracja: 18 grudnia 2014, 22:44
Lokalizacja: Warszawa
[I]:
Granturismo 125L (GT)
[II]:
PX125 MY 2001
Post: 27 lipca 2015, 19:39
bollcoo pisze:PW czyli prawko? To rób benek, nie ma co zwlekać. Ja pierwszy raz na kursie siedziałem na moto i dlatego nie udało sie za pierwszym razem ale ogólnie całość zrobiłem w miesiąc. 125cm sprzedasz teraz w kosmicznej cenie i prawie w tej samej kupisz 300cm:)


Oby tak było ;) boję się egzaminów, znaczy porażki, szybko się zniechęcam, również pychy która uwalala na egzaminie.

A czy sprzedam swoją 125 ;) patrząc na ogłoszenia to wątpię stoją takie jak moja miesiącami ;), ale też prawda, że od 11 można już szukać czegoś większego stanu nie weryfikowałem ale można ;),

Za 15-17 wręcz nówka salonową, ta granica przesunęła się na 125 - obecnie 50-ki są niesprzedawalne. A za 125 krzyczą 2x tyle co przed zmianą prawa ;).

Marzenia są po to aby jest spełniać, każdemu tego życzę w tym i sobie ;))))
Benek
Awatar użytkownika
2017
2017
Posty: 221
Rejestracja: 04 sierpnia 2013, 15:20
Lokalizacja: Warszawa
[II]:
GTS300 ie Super 2012
Post: 31 lipca 2015, 10:51
gx2@op.pl pisze:
bollcoo pisze:BTW gx jakaś różnica miedzy 250 a 300 w prowadzeniu?


250 jest bardziej dziki, głośny, lepiej przyśpiesza. 300 chodzi ciszej, mniej pali, na czuja słabiej przyśpiesza i bardziej sztywny. ale odczucia mogą być zaburzone przez przygody mojego sprzętu oraz historię tego z wypożyczalni. ważna jest wspólna buda.


Ciekawe:) sam bym chciał sprobowac pojeździć na 250cm sprawdzic różnice. Moja rzeczywiscie sztywna jest co do spalania to mile mnie zaskoczyła:) w dwie osoby w miescie 3.8-4.0, w trasie rekord z plecakiem 3,15:)

gx2@op.pl pisze:
generalnie wpadłem w trans na toskańskich zakrętasach. super sprawa.


Zajebiscie! Tylko pozazdrościć wakacji!!:)
Awatar użytkownika
2017
2017
Posty: 221
Rejestracja: 04 sierpnia 2013, 15:20
Lokalizacja: Warszawa
[II]:
GTS300 ie Super 2012
Post: 31 lipca 2015, 10:54
benek pisze:
Oby tak było ;) boję się egzaminów, znaczy porażki, szybko się zniechęcam, również pychy która uwalala na egzaminie.


Nie ma co sie zniechęcać. Porażki sa po to zeby je pokonywać:) a co do egzaminu to mysle ze bardziej stres przeszkodzi niz pycha;) pewność siebie raczej ci pomoze wg mnie:)
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 770
Rejestracja: 16 września 2009, 10:09
Lokalizacja: Warszawa - Powiśle
[I]:
S125 4T
[II]:
GTV125 4T 2007
[III]:
Vespa 50 Special 1969-72
Post: 31 lipca 2015, 18:48
Na shimmy w gts podobno jest jeden sprawdzony sposób. Zresztą sprawdzony rodem z Italii :wink:
Kiedyś będąc we Włoszech podpatrzyłem w takim warsztaciku nie rzucającym się w oczy i z pewnością niczym nie powalającym nawet z zewnątrz tego interesu serwisowego co mechanik dłubał.
Otóż zdziwiło mnie po co w serwisie skuterów ołów? A gość miał różnej wielkości bryłki tego ołowiu.
Okazuje się, że używają tego do dociążenia przodu skutera. Montują w podłodze z przodu.
Taki ciężarek kilka kg zamontowany w podłodze z przodu podobno zajebiście usuwa problem shimmy.
Jednocześnie te powiedzmy 5kg nie wpłynie negatywnie na przyspieszenia, czy v-max.
Jest dociążony przód skutera, do tego w najniższym miejscu co pozytywnie wpływa na prowadzenie skutera.
trudno jest iść przez życie wieloma drogami jednocześnie - wybieram Vespę
Vespa "S" Super Sport - Fred Perry '09
Vespa Special /Polini-102ccm/ '72
Vespa GTV '06
Awatar użytkownika
2017
2017
Posty: 221
Rejestracja: 04 sierpnia 2013, 15:20
Lokalizacja: Warszawa
[II]:
GTS300 ie Super 2012
Post: 31 lipca 2015, 20:32
LA TRAPPOLA pisze:Na shimmy w gts podobno jest jeden sprawdzony sposób. Zresztą sprawdzony rodem z Italii :wink:
Kiedyś będąc we Włoszech podpatrzyłem w takim warsztaciku nie rzucającym się w oczy i z pewnością niczym nie powalającym nawet z zewnątrz tego interesu serwisowego co mechanik dłubał.
Otóż zdziwiło mnie po co w serwisie skuterów ołów? A gość miał różnej wielkości bryłki tego ołowiu.
Okazuje się, że używają tego do dociążenia przodu skutera. Montują w podłodze z przodu.
Taki ciężarek kilka kg zamontowany w podłodze z przodu podobno zajebiście usuwa problem shimmy.
Jednocześnie te powiedzmy 5kg nie wpłynie negatywnie na przyspieszenia, czy v-max.
Jest dociążony przód skutera, do tego w najniższym miejscu co pozytywnie wpływa na prowadzenie skutera.

Niezła opcja ale to trzeba by było ogarnąć metoda prób i błędów i co chwile rozkręcać podłogę. Samo shimy zmniejszyło sie po większych ciężarkach na kierownicy i teraz występuje w małym zakresie prędkości i czuć je bardziej przy odpuszczaniu gazu miedzy 45-55km/h a przy rozpędzaniu zapominasz o shimy. Generalnie nie jest to jakies niebezpiecznie by sie tym az tak bardzo przejmować chyba ze drgania sie zwiększa z czasem to wtedy może pokombinuje z tym pomysłem. Średnia moja predkosc w mieście 80-90 licznikowe i wtedy GTS idzie jak po sznurku ale fajny patent, dzięki za info:)
Awatar użytkownika
Niemowlak
Niemowlak
Posty: 92
Rejestracja: 06 kwietnia 2015, 12:22
Lokalizacja: Włoszakowice
[I]:
Granturismo 200L (GT) M312M
Post: 09 sierpnia 2015, 19:44
Czytając ten wątek bardo się zdziwiłem. Moja GT 200L (2003 r.) jest chyba najbardziej stabilną maszyną z tych których używałem. Nie przekraczam raczej 110 km/godz. Shimmy nie ma w ogóle. Kupiłem używaną. Zmieniałem tylko tylną oponę z powodu niemożliwej do załatania dziury.
Moje parametry:
ciężarki -
Obrazek
przednie koło -Michelin
Obrazek Obrazek
tylne koło -Pirelli
Obrazek Obrazek
variator zmieniony na Costa -
Obrazek

Prócz utrzymywania właściwego ciśnienia w oponkach ważny jest stan silent block. Według mojej wiedzy wpływa to istotnie na geometrię -patrz instrukcja:
Obrazek
dwa koła w karierze:
Simson SR2, Jawka Typ20, Simson S51, Junak M10, MZ TS250, Saxonette Sachs 301/A, Suzuki Burgman 400, Vespa GT200 (2003)
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1304
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 10 sierpnia 2015, 07:58
w ramach walki z shimmy w mojej GTS250 przeprowadziłem całościową renowację silent block. trochę się poprawiło. jeszcze raz podkreślę, że najważniejsze są opony (geometria, ciśnienie). poźniej oczywiście wyważenie pojazdu (czyli co w kufrach wozimy). reszta to pozostałe drobiazgi o których każdy z nas pisał

po Toskanii ostatnio śmigałem na GTS300 i nie zauważyłem aby coś jej dolegało. w moim GTS250 po powrocie jednak zauważyłem różnicę. no cóż, może staruszka artretyzm bierze, w końcu on z pierwszej serii GTS'ów
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1304
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 30 maja 2016, 17:33
Teraz wam napiszę. W weekend w końcu zmieniłem opony na nowe. Pirelli GTS. I trzeba było to zrobić 2 lata temu jak je kupiłem. Shimmy is dead. W weekend podczas wycieczki nie chciałem jeszcze obwieszczać, bo jazda z plecakiem to inna kategoria. Ale dzisiaj po samotnej walce w WAWA korkach mogę to powiedzieć. Wszystko jest w bardzo dużym porządku.

Poprzednie opony po prostu się zajechały na padnięty amorze przednim. Tylna opona zaczęła bąblować po zimie i wizycie na Śląsku. Teraz wszystko jest elegancko. W zakręty wchodzę z jedną ręką. No pięknie jest.

I tak sobie myślę że to nie zasługa Pirelli. Jakbym zmienił na Michelin lub inne efekt byłby podobny.

Czyli jak napisałem w innym wątku: dobre gumki to podstawa bezpiecznej jazdy na całego ;)
Awatar użytkownika
Vespa Power Tuner
Vespa Power Tuner
Posty: 3469
Rejestracja: 01 czerwca 2007, 15:15
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 1

[I]:
PX200E Disk 2007+
[II]:
Vespa 125 1961-62
[III]:
GTV250 ie
[IV]:
Vespa 150GL 1961-62
Post: 31 maja 2016, 13:14
taaak gumki to podstawa ale doznań nie ma:)
Motocykliści noga z gazu!!!
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1304
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 01 czerwca 2016, 08:46
Vespa z Jan pisze:taaak gumki to podstawa ale doznań nie ma:)


w przypadku tych doznań bez gumek się nie da. ale Vespazjan podzielam twój punkt widzenia ;)
Awatar użytkownika
2017
2017
Posty: 221
Rejestracja: 04 sierpnia 2013, 15:20
Lokalizacja: Warszawa
[II]:
GTS300 ie Super 2012
Post: 01 czerwca 2016, 17:58
GX ale zniknęło całkowicie czy sie poprawiło? Daj znaka czy wywazales opony a jeśli tak to gdzie wszystko udało ci sie zrobic?
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1304
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 03 czerwca 2016, 09:25
@bollcoo nic w przyrodzie całkowicie nie ginie. Ale zrobiłem coś czego nie robiłem: jazda bez trzymanki. Czuję zmianę całym skuterem.

Tak, wyważałem opony. Wszystko zrobiłem w mopedzie na Ks. Janusza. 5 innych warsztatów mnie olało.
Awatar użytkownika
Vespa Power Tuner
Vespa Power Tuner
Posty: 3469
Rejestracja: 01 czerwca 2007, 15:15
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 1

[I]:
PX200E Disk 2007+
[II]:
Vespa 125 1961-62
[III]:
GTV250 ie
[IV]:
Vespa 150GL 1961-62
Post: 03 czerwca 2016, 11:09
12 tki wyważają na Puławskiej i chyba na Połczyńskiej , nic szalonego trza zapytać tylko czy mają narządy do 12cali
Motocykliści noga z gazu!!!
Awatar użytkownika
2017
2017
Posty: 221
Rejestracja: 04 sierpnia 2013, 15:20
Lokalizacja: Warszawa
[II]:
GTS300 ie Super 2012
Post: 03 czerwca 2016, 13:18
W takim razie pewnie i ja sie udam do nich ale prawdopodobnie w przyszłym sezonie juz to nastąpi.

Posty: 16
Rejestracja: 27 czerwca 2015, 19:42
Lokalizacja: Toruń
[I]:
Granturismo 125L (GT)
Post: 03 czerwca 2016, 14:08
U mnie w GT to samo pomogło. Z początku chciałem tylko wyważyć, ale szukając wyważarki na 12" w Toruniu trochę się najeździłem, aż w końcu po chyba odwiedzeniu 4 serwisu majster mechanik obejrzał i stwierdził na oko że opona nie równo się kręci... no cóż zaufałem mu wymieniłem i śmigam na spoko bez trzymanki! a wcześniej przy 40km/h bałem się jedną ręką próbować...
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1926
Rejestracja: 09 lutego 2012, 17:43
Lokalizacja: Bilcza Echo k/Kielc
Pochwały: 2

[I]:
GTS300 ie Super 2008
Post: 03 czerwca 2016, 17:44
Wywazałeś tylko przód czy oba koła ?
Bo cały czas nie wiem dlaczego moja z fabryki wyszła z ciężarkiem tylko na przednim kole...
Jadę w tym tygodniu wyważać i nie wiem czy na luzie tylko przód zrobić czy pomordować się ze zdejmowaniem tylu też...
:)
W mojej kolekcji:
MP5 PAPERINO (1945), HOFFMANN KÖNIGIN (1954), MESSERSCHMITT 150 GS (1961),
160 GS (1962), 125 GRAND TURISMO (1966), 50L (1966), 125 PRIMAVERA (1968),
125 GTR (1971), 200 RALLY (1972), 125 ET3 PRIMAVERA (1976)
Awatar użytkownika
2017
2017
Posty: 221
Rejestracja: 04 sierpnia 2013, 15:20
Lokalizacja: Warszawa
[II]:
GTS300 ie Super 2012
Post: 03 czerwca 2016, 20:16
Tomek moze jakos spadł? Ja u siebie mam z tylu ciężarek normalnie..

Posty: 16
Rejestracja: 27 czerwca 2015, 19:42
Lokalizacja: Toruń
[I]:
Granturismo 125L (GT)
Post: 03 czerwca 2016, 22:59
Zakupiłem Vespe rok temu i już miała ciężarki na przedzie i tyle, a teraz wyważałem tylko przód przy wymianie opony. Tył zostawiłem na razie w spokoju i jest ok!
Awatar użytkownika
2016
2016
Posty: 1184
Rejestracja: 23 sierpnia 2006, 16:24
Lokalizacja: Wrocław
[I]:
Vespa 160GS 1962
[II]:
Vespa 50,50L,50R 1966-82
[III]:
PK50XL 1987-93
[IV]:
PX80 1983-93
Post: 04 czerwca 2016, 16:10
czasami (rzadko) trafi się idealnie wyważony komplet opony i felgi i po prostu nie trzeba kleić ciężarków...

pzdr!
https://youtu.be/I-_PwuR50Eg
GS1960 62', VNB 63', V50N 69', PK50S 83', PX80 Lusso 91', PK50XL2 95' + kolejka oczekujących złomów
Awatar użytkownika
2017
2017
Posty: 221
Rejestracja: 04 sierpnia 2013, 15:20
Lokalizacja: Warszawa
[II]:
GTS300 ie Super 2012
Post: 04 czerwca 2016, 21:50
To tłumaczy rozbieżności:)
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1304
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 05 czerwca 2016, 15:31
podobno tyłu nie ma co wyważać...
Awatar użytkownika
Mechanik
Mechanik
Posty: 778
Rejestracja: 15 maja 2013, 21:09
Lokalizacja: Kraków
[I]:
ET2 50
[II]:
GTS250
Post: 05 czerwca 2016, 20:38
No chyba ze czujesz szimy w tyłku. :)

Ale serio jak ściągać to też w tedy wydech + nowa uszczelka i z 10 min przeznaczone na montaż, robi się lekko godzina.
Pozdrawiam - Oskar Shon MVP Office Sys/Dev 11/20r, 3xMCC
Forum moderator: Outlook.pl | ExcelForum.pl | MSDN dział VBA
Rozwiązania i dodatki dla Excela, Outlooka, Worda: VBATools.pl
PoprzedniaNastępna

Wróć do Baza wiedzy technicznej

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika