You're sooo Special...

Nasze Vespy - opisy techniczne pojazdów, opisy tras, przygody na dwóch kółkach
Awatar użytkownika
2016
2016
Posty: 1275
Rejestracja: 31 sierpnia 2012, 14:21
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
[I]:
PK50XL 1987-93
[II]:
PX80 1983-93
[III]:
Vespa 50 Special 1975-83
Post: 09 marca 2016, 21:36
finoccio pisze:Jak dajesz podkładkę pod cylinder to wyżej się kręci a jak pod głowę to ma lepszy dół? Dlaczego tak jest?


W dużym uproszczeniu jest tak jak mówisz.

Dlaczego? Spójrz na rysunek na samym dole:
-czerwony kwadrat to okno wydechowe
-zielony kwadrat to transfery
-pomarańczowa linia to dolne położenie tłoka (DMP - dolny martwy punkt)
-niebieska linia to górne położenie tłoka (GMP - górny martwy punkt)
-różowa linia to wyjściowa wysokość okna wydechowego
-miedzy niebieską a zieloną linią tzw. Squish band albo Quetschkante (QK)

Na środku położenie wyjściowe. Zazwyczaj jest tak, że w DMP okna transferowe nie są całkowicie otwarte.

Z prawej cylinder po podniesieniu. Zarówno wydech jak i transfery są teraz otwarte dłużej.
Dłuższy czas otwarcia transferów powoduje, że większa ilość świeżej mieszanki dostaje się nad tłok. Dłuższy czas otwarcia wydechu powoduje, że nawet przy szybszych ruchach tłoka spaliny mająć czas opuścić cylinder i płukanie jest sprawniejsze - dlatego silnik może się "wyżej kręcić". Niestety spada kompresja. Po pierwsze objętość na tłokiem w GMP (QK) jest większa - temu da się zaradzić, można stoczyć cylinder z góry i głowica będzie na pierwotnym poziomie (przerywana kreska). Po drugie, prawdziwy stopień sprężania należy liczyć od momentu zamknięcia okna wydechowego. Wyobraź sobie że tłok to strzykawka - posuwając go do góry świeża mieszanka na początku częściowo ucieka przez okno wydechowe. Dopiero po przekroczeniu górnej krawędzi okna tłok "uszczelnia" całkowicie cylinder i zaczyna się prawdziwe sprężanie. Efekt ten zmniejsza się przy większej prędkości obrotowej, bezwładność gazów nie nadąża za szybkością tłoka i mniejsza ilość mieszanki ucieka przez wydech.

Z lewej cylinder po obniżeniu. Zarówno wydech jak i transfery są teraz otwarte krócej. Przez transfery dostaje się nad tłok mniejsza ilość świeżej mieszanki. Spalone gazy również mają mniej czasu na opuszczenie cylindra. Wzrasta za to prawdziwy stopień sprężania, gdyż tłok wcześniej przekracza krawędź okna i cylinder szybciej się "uszczelnia". Głowica, o ile nie damy pod nią wyrównującej podkładki również się obniża zmniejszając QK. TO wszystko powoduje wzrost momentu obrotowego w niższym zakresie RPM. Niestety, przy zwiększaniu obrotów spaliny mają coraz mniej czasu na opuszczenie cylindra. Sprawność płukania spada ze wzrostem RPM dlatego silnik "nie kręci się" wysoko.

To oczywiście też uproszczenie, tylko trochę mniejsze. Charakterystykę silnika można jeszcze modyfikować wydłużaniem fazy ssania, szerokością i kształtem okna wydechowego, wielkością portów, odpowiednim wydechem.

Można mieszać metody aby niwelować nawzajem ich złe skutki. Np. obniżyć cylinder aby zwiększyć kompresję i moment w niskim zakresie, za to wydłużyć fazę ssania podcinając wał oraz poszerzyć okno wydechowe. Spowoduje to, ze chociaż będzie ono krócej otwarte to większa ilość spalin będzie się przez nie w stanie wydostać w danym momencie. Można też podnieść cylinder wydłużając czas napełniania i usuwania spalin oraz obniżyć głowicę aby zwiększyć kompresję.

To tak w "telegraficznym skrócie" - temat jest naprawdę szeroki i przy tej ilości zmiennych nie ma jednego słusznego przepisu na sukces.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Ostatnio zmieniony 10 marca 2016, 02:59 przez b00lwa, łącznie zmieniany 1 raz
FULL MANETAS - INO ŁOGIYŃ!

Reklama

Awatar użytkownika
2016
2016
Posty: 1275
Rejestracja: 31 sierpnia 2012, 14:21
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
[I]:
PK50XL 1987-93
[II]:
PX80 1983-93
[III]:
Vespa 50 Special 1975-83
Post: 09 marca 2016, 21:43
ups...
FULL MANETAS - INO ŁOGIYŃ!
Awatar użytkownika
2015
2015
Posty: 1040
Rejestracja: 17 września 2010, 09:32
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 4

[I]:
Vespa 50 Special 1975-83
[II]:
LML STAR 125 2T
[III]:
Bajaj Chetak 150 Classic
Post: 10 marca 2016, 22:45
Dzięki B00lwa, jak dla mnie zajebiście to wytłumaczyłeś.

Znając siebie to zaczynając tuning na zasadzie im więcej tym lepiej, podniósł bym głowę, rozwiercił dolot i wydłużył fazę ssania… Czyli nie miało by to prawa dobrze jeździć :)

Pozdro!
Vespa Garage Ursynów
Awatar użytkownika
2016
2016
Posty: 1275
Rejestracja: 31 sierpnia 2012, 14:21
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
[I]:
PK50XL 1987-93
[II]:
PX80 1983-93
[III]:
Vespa 50 Special 1975-83
Post: 10 marca 2016, 22:57
Twój Polini 130 ma bardzo duży potencjał. Jest w tym przypadku jest kilka sprawdzonych przepisów w zależności od oczekiwań. Jak ci się znudzi aktualny setup to będzie można pomyśleć nad jakimś poprawkami. My w tym czasie dopracujemy technologie i metody :)
FULL MANETAS - INO ŁOGIYŃ!
Awatar użytkownika
2016
2016
Posty: 1275
Rejestracja: 31 sierpnia 2012, 14:21
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
[I]:
PK50XL 1987-93
[II]:
PX80 1983-93
[III]:
Vespa 50 Special 1975-83
Post: 04 czerwca 2016, 13:13
Prawie gotowy.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
FULL MANETAS - INO ŁOGIYŃ!
Awatar użytkownika
2016
2016
Posty: 1164
Rejestracja: 23 sierpnia 2006, 16:24
Lokalizacja: Wrocław
[I]:
Vespa 160GS 1962
[II]:
Vespa 50,50L,50R 1966-82
[III]:
PK50XL 1987-93
[IV]:
PX80 1983-93
Post: 04 czerwca 2016, 16:08
#zazdrość :)
https://youtu.be/I-_PwuR50Eg
GS1960 62', VNB 63', V50N 69', PK50S 83', PX80 Lusso 91', PK50XL2 95' + kolejka oczekujących złomów
Awatar użytkownika
2017
2017
Posty: 753
Rejestracja: 16 września 2009, 10:09
Lokalizacja: Warszawa - Powiśle
[I]:
S125 4T
[II]:
GTV125 4T 2007
[III]:
Vespa 50 Special 1969-72
Post: 04 czerwca 2016, 20:19
Super Niunia :wink: :P fajny specialik!
trudno jest iść przez życie wieloma drogami jednocześnie - wybieram Vespę
Vespa "S" Super Sport - Fred Perry '09
Vespa Special /Polini-102ccm/ '72
Vespa GTV '06
Awatar użytkownika
Mechanik
Mechanik
Posty: 883
Rejestracja: 26 października 2004, 11:30
Lokalizacja: wrocław
[I]:
Vespa 50 Special 1972-75
[II]:
PX80 1983-93
Post: 06 czerwca 2016, 08:22
fajnie to wygląda, widać ząb czasu i to jest zajebiste :)
a jakie to kierunki? chętnie takie do Eweliny Speciala założę
kto hamuje ten przegrywa


Vespa Special 50/102ccm
Vespa PX80/200ccm
Awatar użytkownika
2016
2016
Posty: 1275
Rejestracja: 31 sierpnia 2012, 14:21
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
[I]:
PK50XL 1987-93
[II]:
PX80 1983-93
[III]:
Vespa 50 Special 1975-83
Post: 07 czerwca 2016, 15:02
Metus pisze:a jakie to kierunki? chętnie takie do Eweliny Speciala założę


Jak dla mnie git. Świecą prawie tak samo mocno jak kierunki w PX. Niestety minus taki, że przy szerszym dupsku nie widać ich od tyłu (Ewelina na szczęście nie ma tego problemu :) ). Ja je traktuję jako dodatek i raczej będę w ruchu drogowym wyciągał rękę. Jeśli ktoś chce używać samych migaczy, to wypadało by też zamontować jakieś z tyłu.

Modyfikacja w stosunku do patentu ADIego polega na zastosowaniu innego przerywacza oraz diod LED.

Oceńcie sami.

Migacze w dzień:



Migacze w nocy:

FULL MANETAS - INO ŁOGIYŃ!

Niemowlak
Niemowlak
Posty: 40
Rejestracja: 11 lutego 2013, 17:17
Lokalizacja: Wrocław
[I]:
PX125 2011
Post: 11 czerwca 2016, 10:46
Wygląda smakowicie z tą "patyną"

Niemowlak
Niemowlak
Posty: 78
Rejestracja: 01 listopada 2016, 19:41
Lokalizacja: Bydgoszcz
[I]:
PX125E 1981-84
Post: 26 kwietnia 2017, 21:10
Maszyna warta szorowania,praca nie poszła na marne w 100%SPECIAL,99%oryginalna..
Nie ma to jak wiarygodny stan !
pełen SZTos 8)
Poprzednia

Wróć do Nasze Vespy

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika