Kilka pytań od nowicjusza oleje i te sprawy

Porady i pytania techniczne czyli klubowa samopomoc.

Posty: 18
Rejestracja: 12 czerwca 2020, 17:30

[I]:
GTS125 4T
Post: 14 czerwca 2020, 15:39
Witam jestem nowym użytkownikiem Vespy gts 125 2018.
Na wstępie zaznaczam że przejrzałem forum ale nie ma nigdzie podobnego tematu skierowanego na taki konkretny przypadek, chcę nadmienić że jestem totalnym laikiem tak więc proszę o wyrozumiałość :)

Sprzęt zakupiłem 2 tygodnie temu z symbolicznym nalotem 806 km. Pierwotnie maszyna została zakupiona w lipcu 2018, i zdążyła przejść jeden przegląd w kwietniu 2019 z przebiegiem 189 km :).
Według paragonu z serwisu wykonano następujące czynności :
- wymiana oleju (power 1 racing 4t 5W40),
- filtr hf183 ( z paragonu nie sposób wywnioskować jakiego producenta),
- olej do przekładni (Motul Scooter Gear 80W90)
- fikcyjny przegląd za 191 zł :D (czego tu się doszukiwać przy 189 km?)

Zamierzam w większość czynności bieżącego serwisu nie angażować specjalistów jeżeli nie będzie to nic poważnego, i teraz przechodzę do pytań:

- z uwagi na to że minęło 14 miesięcy od ostatniego serwisu olejowego, chciałbym go wykonać pomimo znikomego przebiegu, tak by zachować co 12 miesięczny serwis olejowy. Zakładam, że serwis wlał tego Castrola dlatego że producent tak zaleca, ale na forum gdzieś tam widziałem że Panowie i Panie polecają Motul, Jeżeli tak to proszę o sprecyzowanie którego polecacie oraz czy w kwestii filtra ma to większe znaczenie czy decyduję się na filtr za 20 czy 50 złotych? - jeśli są jakieś sugestie to bardzo proszę.
Pytam o filtr dlatego że na wielu aukcjach allegro są dostępne filtry o oznaczeniu HF183, ale sprzedający uwzględniają tam zastosowanie do GTSa do roku 2016 - czy w sprzęcie 2018 jest to jakiś inny? na coś zwrócić uwagę? czy to zwykłe niedopisanie przez sprzedającego. Zakładam że jest on kompatybilny również z tym rocznikiem co by kompensowało z tym co jest na paragonie serwisowym :)

- drugie pytanie dotyczy tego oleju przekładniowego , zastosowany przy serwisie odpowiada chyba temu co zaleca producent, prosiłbym o podpowiedź jak często go zmieniać, czy tylko i wyłącznie trzymać się sztywno książkowych wytycznych, czy w grę wchodzą ewentualne dolewki.

- pytanie trzecie odnośnie płynu hamulcowego - choć mało jeżdżone ( a pewnie to i gorzej) ma już dwa lata jakby nie patrzeć - zmieniać? jeśli tak - to również proszę o jakieś typy.

- pytanie czwarte: jako że zastosowano chłodzenie cieczą, a z książeczki wynika że jest to jakaś mieszanina wody i płynu - pytanie brzmi czy dostępne są gotowe mieszanki ? czy i jak często trzeba wymieniać całkowicie ten płyn z obiegu? czy tylko ewentualnie dolewać? Proszę o sugestie również jakie produkty są na topie według starych wyjadaczy

Na forum odnalazłem temat w którym wrzucone jest sporo linków z youtube z tutorialami jak sobie radzić z podstawową obsługą więc nie będę zamęczał w tych kwestiach, przepraszam jeśli są to błahe sprawy ale każdy kiedyś zaczynał ;)

pozdrawiam!
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1325
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 15 czerwca 2020, 11:26
1. Przebieg masz minimalny. Jeśli wymienili ci olej rok temu to zostaw. Motul jest dobry. Różnica w cenie filtra, bez przesady. Pewnie taki za 20 działa równie dobrze jak taki za 50. Ważne żeby wymieniać jak wywalasz olej.

2. Olej przekładniowy. Trzymaj się książki, na razie nie wymieniaj

3. Płyn hamulcowy. Zostaw. Tego się nie zmienia co chwila, zalecane co 2 lata. Na pewno sprawdzaj czy masz poprawny poziom. Zmienisz sobie w przyszłym roku

4. Dolewać. Sprawdzaj poziom. Są gotowe mieszanki, możesz wlać Motul Motocool Expert ASTM D 3306
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 2185
Rejestracja: 09 lutego 2012, 17:43
Lokalizacja: Bilcza Echo k/Kielc
Pochwały: 2

[I]:
GTS300 ie Super 2008
Post: 15 czerwca 2020, 14:13
Ja bym jednak olej wymienił ...
Jednak to podstawa mimo małego przebiegu
Poza tym pierwsze wymiany są ważne bo jednak odpady produkcyjne czyli opiłki się zdarzają na początku
:)
Osobiście co roku bez względu na przebieg zrzucam olej, opiłki były na początku
Ale oczywiście decyduje właściciel
Koszty są niewielkie a oliwa na patelni to podstawa
:D


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
W mojej kolekcji:
MP5 PAPERINO (1945), HOFFMANN KÖNIGIN (1954), MESSERSCHMITT 150 GS (1961),
160 GS (1962), 125 GRAND TURISMO (1966), 50L (1966), 125 PRIMAVERA (1968),
125 GTR (1971), 200 RALLY (1972), 125 ET3 PRIMAVERA (1976)
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 1325
Rejestracja: 28 sierpnia 2010, 19:10
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
[I]:
LX50 2T
[II]:
GTS250 ABS
[III]:
PX200E 1982-97
Post: 15 czerwca 2020, 14:41
Tomek ale pierwszy przegląd po zakupie już był robiony w kwietniu 2019, dlatego nie sugerowałem wymiany
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 2185
Rejestracja: 09 lutego 2012, 17:43
Lokalizacja: Bilcza Echo k/Kielc
Pochwały: 2

[I]:
GTS300 ie Super 2008
Post: 15 czerwca 2020, 14:43
Masz rację że nie ma konieczności wymiany oleju
Ja z ostrożności jak była robiona bym jednak zrobił
To małe koszty a jednak nowa oliwa to dobra oliwa
:)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
W mojej kolekcji:
MP5 PAPERINO (1945), HOFFMANN KÖNIGIN (1954), MESSERSCHMITT 150 GS (1961),
160 GS (1962), 125 GRAND TURISMO (1966), 50L (1966), 125 PRIMAVERA (1968),
125 GTR (1971), 200 RALLY (1972), 125 ET3 PRIMAVERA (1976)

Posty: 18
Rejestracja: 12 czerwca 2020, 17:30

[I]:
GTS125 4T
Post: 15 czerwca 2020, 18:47
Dzięki Panowie experci za szybkie odpowiedzi i dobre słowo, tak w gwoli uściślenia bo te cyferki przy olejach świadczące o ich lepkości gęstości czy czym tam jeszcze niewiele mi mówią jak to wygląda w praktyce; pozostać na 5W40 tj tutaj :
https://allegro.pl/oferta/olej-motul-sc ... 7340578247,

bo gdzieś natknąłem się chyba na rozmowę o 10W40 tj tutaj :
https://allegro.pl/oferta/motul-scooter ... 61da3e2e62

jeszcze natknąłem się na takie jak 10W30...

któryś z tych trzech ma jakąś przewagę? czy np. mając zamiar raczej jeździć tylko w porach powiedzmy marzec/kwiecień do października~ coś jest bardziej wskazane?

dzięki i to będzie na razie na tyle :idea:
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 2185
Rejestracja: 09 lutego 2012, 17:43
Lokalizacja: Bilcza Echo k/Kielc
Pochwały: 2

[I]:
GTS300 ie Super 2008
Post: 16 czerwca 2020, 07:48
Ja raczej bym spojrzał w manual
Tam jest zalecana lepkość oleju do twojego modelu
I jeszcze jedno, w Motul są różne linie produktowe
Jest racing
Jest skuterowa
Są inne
Robią je do różnych zastosowań w różnych warunkach użytkowania
Osobiście od lat używam do GTS300
Motul 4T 7100 5W40 MA2
To jest rzeczywiście 100% syntetyk
Leje 8 lat i silnik super i zero brania
Ale sprawdź w manualu czy wersja 125 też chce tego oleju


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
W mojej kolekcji:
MP5 PAPERINO (1945), HOFFMANN KÖNIGIN (1954), MESSERSCHMITT 150 GS (1961),
160 GS (1962), 125 GRAND TURISMO (1966), 50L (1966), 125 PRIMAVERA (1968),
125 GTR (1971), 200 RALLY (1972), 125 ET3 PRIMAVERA (1976)

Posty: 18
Rejestracja: 12 czerwca 2020, 17:30

[I]:
GTS125 4T
Post: 16 czerwca 2020, 10:59
Według książeczki zalecany jest olej 0w30, jednakże na serwisie wlali tego 5w40 :)

może ktoś ze 125tką wypowie się czym karmi silnik :mrgreen:
Awatar użytkownika
2019
2019
Posty: 2185
Rejestracja: 09 lutego 2012, 17:43
Lokalizacja: Bilcza Echo k/Kielc
Pochwały: 2

[I]:
GTS300 ie Super 2008
Post: 16 czerwca 2020, 14:19
W naszych warunkach klimatycznych można 5w40 spoko


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
W mojej kolekcji:
MP5 PAPERINO (1945), HOFFMANN KÖNIGIN (1954), MESSERSCHMITT 150 GS (1961),
160 GS (1962), 125 GRAND TURISMO (1966), 50L (1966), 125 PRIMAVERA (1968),
125 GTR (1971), 200 RALLY (1972), 125 ET3 PRIMAVERA (1976)

Wróć do Baza wiedzy technicznej

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

cron